Czy można zaniedbać się na śmierć?

Kiedy słyszę w gabinecie, że klient chce zmienić swój styl życia, bo chce żyć zdrowo, to śmieję się w kułak.

Jeszcze  nie zdarzyło mi się, aby ta motywacja była tą, utrzymującą Klienta w działaniu. A to nie tylko moje spostrzeżenie. Wg badań prof. Alana Deutschamana,  zaledwie 10% pacjentów, którym lekarz zaleca zmianę stylu życia, jest w stanie tę zmianę przeprowadzić. Pozostałe osoby rezygnują.

I umierają.

Przez zaniedbanie.

Czy można zaniedbać się na śmierć?

Ale czy można zaniedbać się na śmierć?

Mojej babci się udało. Otyłość olbrzymia to okropna choroba. Zapłaciliśmy w naszej rodzinie, potężną cenę mentalną i emocjonalną, żyjąc z nią pod jednym dachem.

I co? I nic. Temat otyłości ciągle nam towarzyszy. Stare nawyki nie znikają. Nasze ciała dobrze wiedzą, z jakiego rodzaju głodem się borykamy. I tylko czekają, aby „spuchnąć”.

Ciekawie napisała o tym Roxane Gay w książce „Głód”. A w tym wierszu, moje osobiste podsumowanie tegoż. Sprawdź, może to też jest o Tobie.

Mój wybór zawodowy  – aby zostać coachem-psychodietetykiem – był podyktowany próbą przekroczenia własnej historii. Nieświadomie pragnęłam uzdrowić śmiertelne zaniedbania, które miały miejsce w mojej rodzinie – w każdej mojej klientce.

I, paradoksalnie, stałam się lepszym coachem-psychodietetykiem, gdy przestałam to robić. Potrzebowałam kilka lat, by doświadczyć, że w procesie zmiany, ważniejsza od mojej, jest narracja klientki.

U kobiet, z którymi pracuję, nie ma destrukcyjnych tendencji, ani niechęci do zmiany. Moje klientki nigdy nie zaniedbają się na śmierć, jak osoba z którą w przeszłości byłam związana. Żyją w świecie, w którym, istotne dla powodzenia ich planowanej zmiany czynniki, są aktywne.

3 czynniki, które sprawiają, że ludzie zdrowieją

Relacja

 Relacja , czyli ludzie. A jeszcze lepiej ludzie, którzy są inspirujący, w kontekście Twojej planowanej zmiany.

Otaczaj się osobami, które mają sprawdzone praktyki, przyglądaj się, inspiruj, testuj… zapnij pasy i patrz, co się dzieje.

Powtarzanie

 Powtarzanie , czyli wykonywanie tych wszystkich zadań i czynności, które trzeba robić, żeby zmiana mogła faktycznie nastąpić.  Zrobienie czegoś jeden raz, to nie jest powtarzanie. Zrobienie czegoś przez 3 miesiące, a potem przerwanie – to nie jest powtarzanie. Pisałam o tym TUTAJ.

Ludzie jednak mają tendencję do tego, aby przerywać działania. Ulga, którą miewamy, gdy podejmiemy decyzję, że „już z tym koniec”, jest warta uwagi. Bądź na to uważna.

Dla sukcesu w zmianie, bardziej istotna jest zdolność do powtarzanie właściwych działań i do unikania działań oddalających od zmiany.

Przeformułowanie

Gdy te dwa, wymienione powyżej, elementy działają, przychodzi czas na  przeformułowanie . Nadzieja, jaką dają inspirujące i wspierające otoczenie oraz powtarzanie właściwych czynności, sprawiają, że zmienia się sposób myślenia osoby, który pragnie zmiany.

A nowy sposób myślenia to  nowa tożsamość, czyli wszystko – i jeszcze więcej – czego potrzebujesz, aby dokonać trwałej zmiany .

Jeśli więc czujesz, że się zaniedbujesz, i że zbliżasz się do najgorszego, co możesz sobie wyobrazić, poszukaj w swoim otoczeniu osób, którym „się udało”. Wyostrz wzrok, wzmocnij uważność, a na pewno dostrzeżesz, kto robi to dobrze.

Najlepiej, gdyby to był wrażliwy i kompetentny specjalista (np. lekarz, trener, terapeuta, dietetyk, psychodietetyk). Ale osoba, do której masz zaufanie i której autorytet, w potrzebnym obszarze, podziwiasz, też będzie miała znaczenie.

Od tego miejsca, to już rzut beretem do sukcesu.

A gdybyś potrzebowała porozmawiać ze mną, bo masz dość: siebie, swojego ciała, swojego męża, braku energii i nie dającego się przegonić przemęczenia – to zapraszam. Jestem terapeutą otyłości, terapeutą par i rodzin, coachem – psychodietetykiem, pracuję z osobami, które chcą się dobrze o siebie zatroszczyć.
Opt In Image

Bądź ze mną w kontakcie!

Zapisz się do newslettera, który wysyłam zwykle raz w tygodniu. Będziesz wtedy zawsze na bieżąco z tym, co u mnie i u moich klientów. A w ogóle, to lepiej mi pisać, dla tych, którzy czekają - nie dla wszystkich:D

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych i handlowych, w tym otrzymywanie newslettera od "Zasmakuj w życiu"